Základní popis digitálního tachografu VDO
Základním znakem k rozeznání, zda se jedná o nový či starší typ tachografu je tzv. Release číslo, které je uvedeno na výrobním štítku. Ten se nachází po otevření tiskárny vespod pod ruličkou papíru. Rel. číslo je uvedeno vpravo dole. Nové typy tachografů s jednodušším zadáváním činností na kartu mají označení rel. 1.4 a vyšší. Starší typy jsou 1.3 a nižší.
Prvním důležitým rozdílem mezi oběma typy je to, že např. zadávání odpočinku či jiných činností na kartu je u novějšího modelu mnohem jednodušší. U starého přetáčíte datum šipkou nahoru a zdlouhavě čekáte na to, až se datum přetočí až tam, kam chcete. U nového toto můžete ovládat zvlášť po dnech, měsících, hodinách a minutách.
Také se setkáte s tím, že v menu tachografu jsou srozumitelněji popsané funkce tachografu na rozdíl od starších modelů. Např. už zde najdete „trajekt“ místo „řidič/spoluj.“ a další dříve ne moc vydařené překlady do češtiny.
Dle mého názoru nejdůležitější změnou je způsob zaznamenávání dob (práce, odpočinek, jízda) na kartu řidiče a do paměti tachografu. U starého typu tachografu jsme byli zvyklí na tzv. minutové pravidlo. To znamená, že v okamžiku, kdy jste se rozjeli, tak bez rozdílu na délku popojetí se zaznamenalo, že už jedete minutu. Většina z vás se setkala také s problémem, který nastal v případě, že jste dělali 30 minut přestávky a přesně ve třicáté minutě jste se rozjeli a tachograf už tu poslední minutu zaznamenal jako jízdu, tudíž jste v konečném důsledku měli pauzu pouze 29 minut. U nového tachografu je toto trošku jinak. Tady naopak platí, že cokoliv uděláte do 29 vteřin včetně, tak se nezaznamená! Symbol na tachografu se vám sice ukáže, ale ukládá se pouze to, co je nad třicet sekund (respektive, co v dané minutě procentuelně převažuje). Pro příklad. Jsem na parkovišti, stojím, dělám odpočinek a potřebuji o pár metrů popojet. Když se s tím popojetím vejdu do 29 vteřin, tak se mi to na kartu nezaznamená a vypadá to, jakože stále dělám odpočinek bez sebemenšího popojetí. Na tachografu se v okamžiku jízdy ukáže symbol jízdy, ale to je vše.
U nového tachografu je automaticky nastaveno, že se sám přepíná při stání do režimu postýlky. Pokud má někdo zájem v případě tachografu Rel. 1.3 také toto nastavit, tak je nutné navštívit metrologické středisko pro ověřování tachografů. U modelů 1.2 a nižší tato funkce není bohužel podporována.