AETR a Nařízení ES č. 561/2006

Evropská dohoda AETR
a
Nařízení ES č. 561/2006

Osádka, doba řízení a odpočinku,
záznamová zařízení

I. Přehled předpisů týkající se sociální oblasti
v silniční dopravě.
 

•    Zákon č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě
•   Nařízení (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkající
    se silniční dopravy
•   Nařízení (EHS) č. 3821/85 (úplné znění včetně změn uvedených Nařízením č. 2135/98
    a 1360/2002) o záznamovém zařízení v silniční dopravě
•   Mezinárodní dohoda o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě AETR
    (vyhl. č. 108/1976 Sb.)
•   Prováděcí vyhláška č. 478/2000 Sb., kterou se provádí zákon o silniční dopravě
    (novelizována vyhláškou č. 281/2007 Sb.)
•   Směrnice Evropského parlamentu a Rady EU 2006/22/ES ze dne 15. března 2006
    minimálních podmínkách pro provedení nařízení Rady EU (EHS) č. 3820/85 a (EHS) č.
    3821/85
•   Vyhláška č. 522/2006 Sb. o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě
•   Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/15/ES o úpravě pracovní doby osob
    vykonávajících mobilní činnosti v silniční dopravě
•   Nařízení vlády č. 589/2006 kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby
    odpočinku zaměstnanců v dopravě
•   Zákon č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

  Kde a pro koho platí Dohoda AETR a
  Nařízení ES č.561/2006


•   Řidiči vozidel registrovaných v členských státech EU se při dopravě

•   -na území členských států
     EU řídí Nařízením č. 561/2006,
•   -mezi státem EU a zeměmi EHP nebo Švýcarskem řídí Nařízením č. 561/2006,
•   -mezi státem EU a zemí Dohody AETR řídí po celou cestu Dohodou AETR,
•   -mezi státem EU a „jinou zemí“, která není zemí Dohody AETR, řídí Dohodou
    AETR pouze na území EU nebo v zemi Dohody AETR. Mimo území EU nebo
   mimo státy Dohody AETR se tito řidiči řídí vnitrostátními předpisy jednotlivých
   států.

•  Řidiči vozidel registrovaných v členských státech Dohody AETR („nečlenové"
    EU) se na území států
    Dohody řídí Dohodou AETR, a to i při průjezdu přes
    území EU.
•   Řidiči vozidel registrovaných v zemích mimo Dohodu AETR se na území EU
    musí řídit Nařízením Č. 561/2006.

    Použitelnost předpisů
    podle druhu
    dopravy


• ! Při přepravách pouze v rámci EU
  se aplikuje nařízení (ES) č.
  561/2006, tj. řidič předkládá
  záznamy z běžného dne a
  předchozích 28 kalendářních dnů
•  ! Při přepravách mimo EU se
   aplikuje dohoda AETR, tj. řidič
   předkládá záznamy za běžný týden
   a poslední den týdne
   předcházejícího, kdy řídil

    POŽADAVKY NA ŘIDIČE A DALŠÍ
   ČLENY OSÁDKY


•  Věk řidiče a dalších členů osádky
   Dosud se nejnižší věk řidičů v mezinárodní nákladní dopravě
   se (podle AETR) stanovuje takto:

•  dovršení 18 let -u vozidel s nejvyšší povolenou hmotností do 7,5
   tun včetně (s případným přívěsem nebo návěsem),
•  u ostatních vozidel -dovršení 21 let
•  nebo -dovršení 18 let v případě, že řidič je držitelem průkazu
  odborné způsobilosti o úspěšném ukončení vzdělání pro řidiče
  nákladní dopravy uznávaného jedním z členských států podle
  právních předpisů Společenství o nejnižší úrovni vzdělání pro
  řidiče vozidel pro přepravu nákladu a vozidel pro přepravu osob v
  silniční dopravě.

  POŽADAVKY NA ŘIDIČE A DALŠÍ
  ČLENY OSÁDKY


    Věk řidiče a dalších členů osádky

•  Řidiči vozidel pro dopravu osob (autobus, vozidlo pro přepravu 10 a více
   osob) musí mít nejméně 21 let.
•  Řidiči autobusů na trasách přesahujících délku 50 km od stanoviště vozidla
   musí kromě toho splňovat některou z těchto podmínek:
•  -vykonávali po dobu nejméně jednoho roku činnost řidiče nákladní
   dopravy na vozidlech, jejichž přípustná celková hmotnost je vyšší než 3,5
   tuny, nebo

•  -vykonávali po dobu nejméně jednoho roku činnost řidiče v osobní
   dopravě na trasách nepřesahujících 50 km od stanoviště vozidla, nebo byli
   nasazeni při jiném druhu přepravy osob, na nějž se Dohoda nevztahuje,
   ale podle názorů příslušného úřadu získali požadované zkušenosti, nebo

•  -jsou držiteli průkazu způsobilosti, potvrzujícím úspěšné absolvování
   odborného kurzu pro řidiče v osobní dopravě uznávaného jedním z
   členských států podle právních předpisů pro řidiče vozidel pro přepravu
   nákladu a vozidel pro přepravu osob v silniční dopravě.


   POŽADAVKY NA ŘIDIČE A DALŠÍ ČLENY
   OSÁDKY


•    V souvislosti se změnami nároků na povinnou kvalifikaci řidičů se budou
     měnit také věkové hranice pro řízení jednotlivých kategorií vozidel. *
•    Řidič, který absolvoval vstupní školení v základním rozsahu (140 hodin),
     bude oprávněn řídit:
•    -vozidla skupiny C, C+E až od 21 let,
•    -vozidla skupiny D, D+E až od 23 let (s výjimkou autobusů linkové dopravy
      na trasách do 50 km).

•    Řidič, který absolvoval vstupní školení v rozšířeném rozsahu (280 hodin),
     bude oprávněn řídit:
•    -vozidla skupiny C, C+E od 18 let,
•    -vozidla skupiny D, D+E od 21 let.


     * Vycházíme z novely zákona č. 247/2000 Sb., schválené parlamentem 24. října 2007, která nabyla
        účinnosti dnem 1. 4. 2008.

    Důležité pojmy


•   Jiná práce – (směrnice 2002/15/ES) např. nakládka, vykládka, čištění, technická údržba. Do „jiné
     práce“ se nepočítají doby řízení, odpočinků, přestávek v řízení a
     pohotovost.
   !   Jiná práce je také například doba strávená řízením osobního vozidla k vozidlu/ od vozidla, která
       spadá do působnosti nařízení č. 561/2006, pokud se toto nenachází v bydlišti řidiče nebo
       v provozovně zaměstnavatele, kde má řidič základnu.

•    Přestávka v řízení-doba, během níž nesmí řidič řídit vykonávat žádnou jinou
     práci a která je určená výhradně k jeho zotavení.
•    Pohotovost -jiné doby, než doby přestávek v práci a doby odpočinku, během
     nichž musí být pracovník k dispozici na pracovišti. Např. doprovod
     vozidla přepravovaného trajektem nebo vlakem, čekací doby na hranicích a
     z důvodu zákazu jízdy apod. Dále pak doby strávené za jízdy na sedadle vedle
     řidiče nebo na lehátku.
•   Týden – období mezi 0.00 hod v pondělí a 24.00 hod v neděli (kalendářní týden)
•    24 hod. časový úsek – nekryje se s kalendářním dnem – např. od skončení jedné denní
     doby odpočinku do skončení druhé denní doby odpočinku
     (plovoucí den).


•     ! Při provozu s více řidiči má plovoucí den délku 30 hodin.

      Doby řízení a přestávky v řízení

      (čl. 6 a 7 nařízení č.561/2006)

•       Denní doba řízení– mezi skončením jedné doby odpočinku a začátkem druhé doby
•       odpočinku.
•       Přestávka v řízení (bezpečnostní přestávka) -po 4,5 hodinách řízení musí mít řidič
         nepřerušenou přestávku nejméně 45 minut, pokud mu nezačíná
         doba odpočinku


       Doby řízení a přestávky v řízení

        (čl. 6 a 7 nařízení č.561/2006)

•      Přestávku lze rozdělit pouze na 2 části, přičemž první musí být
       nejméně 15 minut a po ní musí následovat přestávka v délce nejméně
       30 minut.
       Pokud chce řidič přestávku v řízení rozdělit, musím to provést během
       4,5 hod řízení.



Doby řízení a přestávky v řízení

(čl. 6 a 7 nařízení č.561/2006)


Týdenní doba řízení -je celková doba řízení během
jednoho týdne

Doby denních a týdenních odpočinků
(čl. 8nařízení č. 561/2006)



V průběhu každých 24 hodin po skončení předchozí
denní nebo týdenní doby odpočinku musí mít řidič
novou denní dobu odpočinku

Doby denních a týdenních odpočinků
(čl. 8nařízení č. 561/2006)

 


Doby denních a týdenních odpočinků
(čl. 8nařízení č. 561/2006)


Týdenní odpočinek


Běžná týdenní doba odpočinku -musí činit nejméně 45 hodin.

Zkrácená týdenní doba odpočinku -nejméně 24 hodin.

Zkrácení musí být vyrovnáno odpovídající dobou odpočinku
vybranou v celku před koncem třetího týdne následujícího po
dotyčném týdnu.
• Ve kterýchkoli dvou po sobě následujících týdnech musí mít řidič
• -dvě běžné týdenní doby odpočinku nebo
• -jednu běžnou týdenní dobu odpočinku a jednu zkrácenou
dobu v celkové délce 24 hod.


Doby denních a týdenních odpočinků
(čl. 8nařízení č. 561/2006)


Týdenní doba odpočinku musí začít nejpozději:

• -po uplynutí šesti 24hodinových časových úseků od skončení
předchozí týdenní doby odpočinku


-po vyčerpání maximální týdenní doby řízení 56 hod.


Řidič smí trávit denní dobu odpočinku nebo zkrácenou týdenní
dobu odpočinku mimo místo obvyklého odstavení vozidla v
zaparkovaném vozidle, je-li vybaveno lehátkem pro každého
řidiče (Běžnou týdenní dobu odpočinku trávit ve vozidle nelze !)

Každá doba odpočinku vybraná náhradou za zkrácení týdenní
doby odpočinku musí bezprostředně navazovat na jinou dobu
odpočinku trvající nejméně 9 hodin.

Návaznost týdenních odpočinků
při použití zkráceného odpočinku (platí i pro řidiče autokaru)


První týden: týdenní odpočinek 45 hod.

Druhý týden: týdenní odpočinek zkrácený na 24 hod.

Třetí týden: před.koncem nahradit 21 hod. zkráceného odpočinku tak, aby navazoval na min. 9 hodin odpočinku + týdenní odpočinek 45
hod.

Čtvrtý týden: týdenní odpočinek 45 hod.
Dokladování týdenních dob odpočinku
Podle § 1b, odstavce 1, vyhlášky č. 478/2000 Sb. musí mít řidič
s sebou ve vozidle kromě
záznamů
o doběřízení vozidla, bezpečnostních
přestávkách a době
odpočinku a paměťové karty řidiče, pokud mu byla vydána, též potvrzení podle článku 1 Rozhodnutí Komise (ES) č.
230/2007 o formulářio předpisech v sociální oblasti týkajících se činností v silniční dopravě, vystavené dopravcem o době, kdy v
kontrolovaném období neřídil vozidlo včetně
uvedenídůvodů, nebo jiný doklad prokazující, že vozidlo v tomto období neřídil.

! Formulář
EU není určen na týdenní doby odpočinku.

Na týdenní doby odpočinku není potřebné potvrzení dopravce, řidič
musí prokázat tyto doby, tak jako denní odpočinky sám (žluté
kolečko, ruční záznam z druhé strany záznamového listu nebo výtisku apod.) – nelze vyžadovat u zahraničních řidičů



Příklad uspořádání pracovního režimu
během 24 hodin dle Nařízení č. 561/2006

 


Shrnutí

1.Doba řízení:


denní-9 hodin (2x týdně10 hodin),

týdenní -max. 6 denních dob řízení,

čtrnáctidenní-90 hodin
2.Přestávky:


po doběřízení trvající nepřetržitě4,5 hodiny,

minimální doba přestávky 45 minut
(lze rozdělit na 15 + 30 minut)

Shrnutí


3.Denní doba odpočinku:

a) jeden řidič:


11 hodin (během 24 hodin),

lze zkrátit nejvýše 3x týdně
na 9 hodin (bez nutnosti nahrazovat).

Mezi dvěma týdenními odpočinky lze nejvýše 3x použít zkrácený
denní odpočinek (tzn. během 14 dnů
lze zkrátit denní dobu odpočinku
pouze 3x).

12 hodin (během 24 hodin),
• lze rozdělit na 2 části (během 24, hodin) nejméně
3 + 9 hodin.
b) dva řidiči:

9 hodin (v průběhu 30 hodin)

Shrnutí


4. Týdenní doba odpočinku:

45 hodin (včetně
denního odpočinku za poslední den v týdnu, nejpozději
po 6 x 24 hodin).

týdenní dobu odpočinku lze zkrátit na 24 hodin
(nutno nahradit/vyrovnat do konce 3. následujícího týdne).

Ve 2 týdnech musí být 2 běžné týdenní odpočinky (45 + 45 hodin), nebo
jeden běžný a jeden zkrácený týdenní odpočinek (45 + 24 hodin).

Odpočinek vybraný jako náhrada/vyrovnání za zkrácený týdenní
odpočinek musí navazovat na jiný odpočinek trvající nejméně
9 hodin.

Pracovní režim dle Dohody AETR


Doba řízení:

• Denní – 9hodin (2x týdně 10 hodin)
• Týdenní – max. 6 denních dob řízení
• Čtrnáctidenní – 90 hodin
Přestávky:

• Po době řízení trvající nepřetržitě 4,5 hodiny,
minimální doba – 45 minut (lze rozdělit na 3x15 minut, nelze započítávat do
doby denního odpočinku)

Denní doba odpočinku:

Jeden řidič – 11 hodin (během 24 hodin) lze zkrátit nejvýše 3 x týdně na 9
hodin (nutno nahradit před koncem následujícího týdne)

-12 hodin (během 24 hodin) lze rozdělit na 2 nebo 3 oddělené intervaly
během 24 hodin, přičemž jeden interval musí být nejméně 8 hodin
(např.8+4; 8+2+2 )

Dva řidiči – 8 hodin v průběhu 30 hodin


Pracovní režim dle Dohody AETR


Týdenní doba odpočinku


45 hodin – včetně denní doby odpočinku za poslední den v
týdnu např. 11+34; 11+24+10 hodin apod.

Lze je zkrátit na 36 hodin v místě obvyklého odstavení vozidla,
nebo na 24 hodin v místě pobytu řidiče (zkrácení nutno nahradit
vcelku před koncem 3.týdne)

Ve 2 týdnech musí být 2 běžné týdenní odpočinky (45+45
hodin), nebo 1 běžný a 1 zkrácený týdenní odpočinek (45+24
hod)

Odpočinek vybraný jako náhrada/vyrovnání za zkrácený týdenní
odpočinek musí navazovat na jiný odpočinek trvající nejméně 8
hodin

ODCHYLKY A VÝJIMKY


Odchylky pro trajekty a železnici



Pokud řidič nákladní nebo osobní dopravy doprovází vozidlo přepravované na trajektu
nebo po železnici, smí přerušit denní odpočinek, a to pouze 2x jinými činnostmi, které
nepřesáhnou jednu hodinu

podle AETR smí,řidič takto přerušit denní odpočinek pouze 1x
Podle AETR musí řidič zároveň splnit následující podmínky:


Část denního odpočinku strávená na zemi se musí nacházet před nebo po části denního
odpočinku stráveného na palubě trajektu nebo ve vlaku.

Doba mezi oběma částmi přerušeného denního odpočinku musí být co nejkratší a v
žádném případě nesmí přesáhnout jednu hodinu před najetím vozidla (na loď nebo vlak),
nebo jednu hodinu po opuštění (lodi nebo vlaku), přičemž celní formality se započítávají
do doby najetí (na loď či vlak) nebo do doby opuštění (lodi nebo vlaku).

Během obou výše uvedených částí denního odpočinku musí mít řidič k dispozici lůžko
nebo lehátko. .
Pokud se řidič řídí Dohodou AETR, smí takto přerušený odpočinek prodloužit o dvě hodiny.
Řídí-li se Nařízením č. 561/2006, pak se přerušený denní odpočinek neprodlužuje!


Porovnání platnosti AETR a Nařízení č.561/2006

 


POVINNOST VYBAVENÍ VOZIDLA
TACHOGRAFEM



Povinnost vybavení vozidla tachografem je v podstatě
jinak vyjádřená povinnost pro
řidiče těchto vozidel dodržovat předepsaná ustanovení o organizaci pracovního režimu.

Ve vozidlech, která jsou registrována v členském státě
EU a používána pro přepravu
cestujících a zboží (nařízení č. 561/2006 a nařízení č. 3821/85), musí být zabudováno a
užíváno záznamové zařízení (tachograf). Jedná se o vozidla kategorie M a N, jejichž
největší povolená hmotnost včetně
případně
připojitelného návěsu nebo přívěsu přesahuje
3500 kg (vyhláška č. 341/2002 Sb.).

Tachografy musí být ověřovány nejméně
jednou za 2 roky pověřeným pracovištěm.

Povinnost vést tachografický záznam mají řidiči těchto vozidel tehdy, když se jedná o
obchodnípřepravu cestujících nebo nákladu, tzn. řidič
je v pracovněprávním vztahu.
• Povinně
vybavena tachografem musí být tato vozidla:
• -vozidla kategorie M2, M3 třídy II a III (meziměstské a dálkové autobusy pro více než 1
+ 8 osob),

-vozidla kategorie N2, N3 (nákladní a speciální vozidla včetně
tahačů
s nejvyšší
povolenou hmotností vyšší než 3500 kg).


POVINNOST VYBAVENÍ VOZIDLA
TACHOGRAFEM


Vozidla kategorie M1 a N1 a povinnost vybavení tachografem


Pozor! Tachografem musí být vybavena také vozidla kategorie M1 a N1
(osobní vozidla pro max. 8 + 1 osob a nákladní vozidla do 3,5 t) s přípojným
vozidlem, jestliže největší povolená hmotnost jízdní soupravy přesahuje 3500
kg.

Jdeo případy, kdy závěsné zařízení je namontováno na vozidlo do 3,5 t
největší povolené hmotnosti, ale jízdní souprava užpřesahuje 3,5 t.

To se týká obchodnípřepravy osob a nákladů.

Povinnost vybavení tachografem platí i v případě, kdy vozidlo kategorie M1 a
N1 sice jede bez přípojného vozidla, ale tažné zařízení je schváleno (uvedeno)
v osvědčení o registraci vozidla (dříve osvědčení o technickém průkazu).

V osvědčení o registraci vozidla je uvedeno buď
rodné číslo provozovatele,
nebo IČO firmy.

POVINNOST VYBAVENÍ VOZIDLA
TACHOGRAFEM


Vozidla kategorie M1 a N1 a povinnost vybavení tachografem


Pokud je vozidlo registrováno na IČO firmy a pokud jízdní souprava přesahuje 3500
kg, je nutno vybavit vozidlo tachografem (viz vyhláška č. 341/2002 Sb.a doplněna
vyhláškou č. 388/2008 Sb).

Nezáleží na tom, zda jde o osobní nebo nákladní vozidlo (jde např. o schválené
přestavby vozidel z kategorie M1 na N1 kvůli odpočtu DPH).

I tyto tachografy musí projít každé 2 roky povinnou kontrolou.

Jede-li sólo vozidlo kategorie M1 nebo N1, které je vybaveno schváleným tažným
zařízením pro soupravu nad 3500 kg, avšak přípojné vozidlo není připojeno, musí
sice být tachograf namontován ve vozidle, ale není podmínkou, aby byl veden
tachografický záznam.

Je-li přípojné vozidlo připojeno (a největší povolená hmotnost soupravy přesahuje
3500 kg), musí být tachograf v činnosti a veden tachografický záznam (to vše v
případě, že jde o pracovněprávní vztah).

Shrnutí a příklady



Vozidlo kategorie M1, N1, používané v pracovněprávním vztahu, určené pro přepravu
osob nebo nákladu, musí mít tachograf namontován tehdy, je-li schváleno tažné
zařízení a největší povolená hmotnost soupravy přesahuje 3500 kg.

Tachografický záznam se vede pouze v případě připojení přívěsu (když souprava
přesáhne 3500 kg celkové hmotnosti). .

Tachograf musí být pevně namontován a jeho platnost řádně prolongována také v
případě sólo jízdy takového vozidla. Tachografický záznam se vede pouze při
překročení hmotnosti 3500 kg (s přívěsem).

V případě soukromé přepravy se nejedná o pracovněprávní vztah a tachografický
záznam se nevede, ale tachograf musí být namontován a řádně prolongován také
(nařízení č. 3821/85).

To vše neplatí u soukromých vozidel, která jsou používána pouze pro soukromé účely
(kategorie M1, N1, bez tachografu).

Desetimístné vozidlo kategorie M2 určené pro přepravu osob musí mít tachograf
namontován vždy. Tachografický záznam se nevede pouze v případě soukromé
přepravy osob, kdy se nejedná o pracovněprávní vztah.

Povinnost výbavy vozidel záznamovým
zařízením vyhláška č. 341/2002 Sb. Příloha č.1

 


PRACOVNÍ REŽIM ŘIDIČE PODLE
VYHLÁŠKY 478/2000 Sb.

 


PRÁVNÍ ÚPRAVY -ZÁKLADNÍPŘEDPISY



Povinnost mít vozidlo vybaveno tachografem nebo elektronickým kontrolním
záznamovým zařízením s registrací pracovní činnosti řidiče, homologovaným podle
nařízení Rady (EHS) č. 3821/85, stanoví českým dopravcům vyhláška č. 341/2002 Sb.

Tachografy musí být ověřovány nejméně
jednou za dva roky pracovištěm pověřeným
Úřadem pro technickou normalizaci, měření a zkušebnictví a musí být včetně
jejich
pohonu zaplombovány.

Tuzemskému (českému) dopravci provozujícímu silniční dopravu vozidly pro přepravu
osob (s výjimkou osobních vozidel používaných pro vlastní potřebu) a dopravci
provozujícímu silniční dopravu vozidly pro přepravu zvířat a věcí, jejichž celková
hmotnost včetně
přívěsu nebo návěsu přesahuje 3,5 tuny, ukládá zákon č. 111/1994
Sb.,o silniční dopravě, povinnost zajistit, aby řidiči vedli záznam o doběřízení vozidla,
bezpečnostních přestávkách a době
odpočinku.

Dopravce je povinen tento záznam uchovávat po dobu 1 roku od ukončenípřepravy,
nejde -li o osobní vozidla používaná tuzemským dopravcem k silniční dopravě
pro
vlastní potřebu. Podrobnosti o způsobu vedení těchto záznamů
jsou stanoveny v
prováděcí vyhlášce č. 478/2000 Sb.

PRÁVNÍ ÚPRAVY -ZÁKLADNÍPŘEDPISY



Na silniční dopravu na území Evropské unie se vztahuje Nařízení Rady (EHS) č.
3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě, které stanovuje technické
podmínky pro instalaci, kontroly, používání a provoz tachografů, a to jak analogových,
tzv. kotoučových (v příloze I. A), tak digitálních(v příloze I. B).

Vozidla, která jsou registrována v některém z členských států
Evropské unie a
používána pro silničnípřepravu cestující nebo zboží (s výjimkou některých druhů
vozidel ), musí mít zabudováno záznamové zařízení.

Vozidla, která jsou poprvépřihlášena do provozu od 1. května 2006, musí být vybavena
výhradně
digitálním tachografem.

Nařízení č. 3821/85 a Nařízení č. 561/2006 jako přímo použitelnépředpisy Evropské
unie mají aplikačnípřednost před ustanovením vyhlášky č. 341/2002 Sb.

Dohoda AETR kromě
úpravy pracovního režimu osádek vozidel v mezinárodní silniční
dopravě
také stanovuje podmínky pro zabudování a používání kontrolního, záznamového
zařízení (tachografu), a to zatím pouze analogového. Tyto podmínky platí na území
každého smluvního státu Dohody pro veškerou mezinárodní silniční dopravu (kromě
výjimek pro některé druhy vozidel ).

ANALOGOVÝ (KOTOUČOVÝ)
TACHOGRAF


Montáž a opravy záznamového zařízení


mohou provádět pouze oprávnění pracovníci nebo schválené
dílny.

Přístroj je označen schvalovacím (popisovým) štítkem. Na dobře
viditelném místě
na vozidle nebo na přístroji je umístěn montážní
štítek, který je při každé kontrole nebo jakémkoli jiném zásahu
vyžadujícím úpravu nastavení vyměněn za nový.
Pravidelné kontroly a cejchování zařízení zabudovaného ve vozidle
se provádějí jednou za dva roky a mohou být prováděny v rámci
kontrol technické způsobilosti motorových vozidel.

Na záznamovém zařízení musí být zaplombovány tyto součástky:


montážní štítek, pokud je možno jej sejmout bez poškození
údajů,
• oba konce propojení mezi záznamovým zařízením a vozidlem,


adaptér a jeho zapojení do obvodu,

přepínací mechanismus pro vozidla se dvěma nebo více převody
zadní nápravy,

propojení adaptéru a přepínacího mechanismu s dalšími
součástmi záznamového zařízení,

všechny kryty (proti vlhkosti a prachu, kryty přístrojů
přizpůsobujících konstantu tachografu charakteristickému
koeficientu vozidla).



Popis a funkce analogového tachografu

Záznamové zařízení (tachograf) obsahuje tyto části:


ukazatel ujeté vzdálenosti (počítadlo ujetých
kilometru),

ukazatel rychlosti(rychloměr),

ukazatel času (hodiny),

přepínač typu činnosti (prvního a druhého řidiče),

kontrolka funkce tachografu; pokud tato kontrolka
svítí:
• -není založen záznamový list (kotouč),
• -přístroj není správně uzavřen,
• -přístroj je vadný.
Některé tachografy mohou být vybaveny pro indikaci a záznam
také dalších údajů, např. počtu otáček motoru, nebo umožňují
nastavit výstražnou signalizaci dosažení nastavené hodnoty
rychlosti jízdy.
Zapisovací zařízení zapisuje ujetou vzdálenost, rychlost, čas,
každé otevření pouzdra se záznamovým listem, u elektronických

 

typu přerušení dodávky proudu pro záznamové zařízení nebo
přerušení signálu k čidlu vzdálenosti a rychlosti.


ZAZNAMENÁVANÉ ÚDAJE

• Kontrolní záznamové zařízení (tachograf) zaznamenává tyto údaje:
• vzdálenost ujetou vozidlem,
• rychlost vozidla,
• dobu řízení (symbol volantu)
• dobu jiné práce (symbol kladívka) nebo pracovní pohotovosti (symbol čtverečku)
• přerušení práce a denní doby odpočinku (symbol lužka),
• otevření skřínky obsahující záznamový list,
• přerušení dodávky proudu nebo přerušení signálu mezi snímačem a přístrojem (u elektronických typu).
Záznamová zařízení vozidel se dvěma řidiči musí zaznamenávat souběžně, ale odděleně na dvou
samostatných
záznamových listech údaje o době řízení, době ostatní práce nebo pracovní pohotovosti a přerušení práce a
denní doby odpočinku.



Záznamové listy (tachografické kotouče)


Záznamové listy se vkládají do kontrolního záznamového zařízení (tachografu).
Jsou určenyk přijímání a zaznamenávání údajů, které na něm průběžně
provádí
zapisovací zařízení záznamového přístroje.


Výběr příslušného záznamového listu se provádí podle schvalovací značky a
schvalovacího čísla na tachografu -stejná značka a číslo musí být uvedeny na zadní části
záznamového listu.


Záznamové listy musejí mít takovou kvalitu, aby nebránily normální funkci tachografu, aby
zápisy na nich byly nesmazatelné, snadno čitelné a rozeznatelné.
Za obvyklých podmínek skladování musí záznamy zůstat čitelné po dobu nejméně
jednoho
roku.


Minimální záznamová kapacita záznamových listu musí být 24 hodin.


Schvalovací značka kotouče

 


Přední strana záznamového listu


Přední strana záznamového listu obsahuje tato pásma záznamu:

• oblast vyhrazenou pro záznamy týkající se rychlosti,
• oblast vyhrazenou pro záznamy ujeté vzdálenosti,


jedno nebo více pásem pro záznamy doby řízení, dalších dob pro práci a pracovní pohotovost, dob přerušení práce
a odpočinku řidičů.
Na listu je také volný prostor pro rukopisné zápisy řidiče:


příjmení a jméno,

datum a místo zacátku a konce použití listu,

registrační značka vozidla nebo vozidel, k nimž byl řidič přidělen po dobu používání listu,

záznamy z počitadla kilometru vozidla nebo vozidel, k nimž byl řidič přidělen po dobu používání listu.
Oblast pro rukopisné zápisy řidiče (tzv. oblast identifikace listu) je ve středu přední strany záznamového kotouče (řidič
tyto zápisy vyplní před jízdou).



Zadní strana záznamového listu


• Prostor pro rukopisné záznamy řidiče je také na zadní straně záznamového listu:
• oblast pro dobu, kdy dojde k výměně vozidla (střed zadní strany kotouče, při první výměně se píše do
oblasti 1, při další do oblasti 2, 3 atd.).

oblast pro ruční záznamy činností řidiče: řízení vozidla bez tachografu, činnosti řidiče, pokud je tachograf
porouchán, činnosti řidiče bez přidělení vozidla nebo při vzdálení se od vozidla.


Na zadní straně jsou dále vytištěné údaje o výrobci, schvalovací značka pro vzor listu, schvalovací značka
pro typy tachografu, pro které je daný list použitelný a horní hranice registrovatelné rychlosti uvedená v
km/h.

Spodní část zadní strany kotouče je vyhrazena pro další ruční záznamy řidiče nebo kontrolního orgánu.

Postup při poruše záznamového zařízení



Při poruše nebo vadné činnosti záznamového zařízení je musí zaměstnavatel nechat opravit
schváleným pracovníkem nebo dílnou, jakmile to okolnosti dovolí.

Pokud se při poruše kontrolního zařízení vozidlo nemůže vrátit do sídla podniku do jednoho
týdne od vzniku poruchy nebo od zjištení chybné funkce, musí se oprava provést během
cesty.

V době, kdy je záznamové zařízení neschopno provozu nebo nefunguje správně, musí řidič
provádět záznam činnosti ručně.

Záznam se provádí na záznamovém listu do oblasti pro ruční záznam nebo po obvodu
záznamového listu (záleží na druhu záznamového listu) na jeho zadní straně proti směru
hodinových ručiček.

Řidič muže pro ruční záznamy použít i prozatímní list, který pak připojí k záznamovému listu.

V záznamech řidič uvede údaje umožňující jeho identifikaci (jméno řidiče a číslo řidičského
průkazu), svůj podpis a dále všechny údaje o různých časových úsecích, které tachograf
nezaznamenával nebo je zaznamenával nesprávně.

Je důležité si uvědomit, že podle Nařízení č. 3821/85 se vadný tachograf musí opravit
nejdéle po 7 dnech (po tuto dobu lze vést rucní záznam), na rozdíl od Dohody AETR, která
pouze stanovuje, že v případě závady musí být záznamové zařízení co nejdříve opraveno.

Používání analogového tachografu



Za správné fungování a používání záznamového zařízení odpovídají dopravce (zaměstnavatel)
i řidiči.

Povinnosti dopravce/zaměstnavatele:

Dopravce provozující silniční dopravu vozidly pro přepravu osob a dopravce provozující
silniční dopravu vozidly pro přepravu zvířat a věcí, jejichž nejvyšší povolená hmotnost
(celková hmotnost) včetně přívěsu nebo návěsu přesahuje 3,5 tuny (pozor na tažná zařízení u
vozidel Ml, NI, určených pro podnikání a souprava přesahuje 3,5 t), je povinen zajistit, aby
řidič vedl záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku

Pokud je vozidlo povinně vybaveno tachografem nebo jiným kontrolním záznamovým
zařízením, je takovým záznamem výhradně výstup z tohoto záznamového zařízení. (Toto
ustanovení se nevztahuje na osobní vozidla používaná tuzemským dopravcem k silniční
dopravě pro vlastní potřebu.)

Tento záznam je dopravce povinen uchovávat nejméne po dobu 1 roku od ukoncení
přepravy. Na žádost řidiče dopravce vydá řidiči kopie záznamových listu.

Dopravce vydá řidiči dostatečný počet záznamových listu s ohledem na předpokládanou
dobu přepravy a na nutnost nahradit listy poškozené nebo odebrané pověřeným kontrolním
pracovníkem.

Používání analogového tachografu



Povinnosti řidiče:

Řidičnesmí používat ušpiněné nebo poškozené záznamové listy. V případěpoškození
listu, který obsahuje záznamy, připojí ridic poškozený list k rezervnímu listu, který byl
použit jako jeho náhrada.


Řidičpoužívá záznamový list každý den, kdy řídí, a to od okamžiku, kdy převezme
vozidlo. V tento okamžik vloží záznamový list do tachografu.

Záznamový list se nesmí vyjmout před koncem pracovní doby, pokud není jeho vyjmutí
jinak povoleno (např. když se má ridic vzdálit od vozidla a nemůže záznamové zařízení
ve vozidle používat -pak zapisuje na list ručně, viz dále).

Žádný záznamový list nesmí být používán po dobu delší, než pro kterou je určen
(většinou 24 hodin).

Při provozu se dvěma nebo více řidiči má každý z ridicu vlastní záznamový list.

Řidiči záznamové listy mění tak, aby zaznamenané údaje z tachografu byly vždy na
záznamovém listu toho řidiče, který v danou dobu skutečněřídil.

Používání analogového tachografu –
provoz se dvěma řidiči



Řidič
1 zaznamenává rychlosti jízdy, ujeté vzdálenosti, doby řízení a ostatní časové
úseky, řidič
2 zaznamenává jen ostatní časové úseky.
Před zahájením jízdy řidič
ručně
vyplní do záznamového listu:


jméno a příjmení řidiče,

místo a datum založení záznamového listu,

registrační značku vozidla,

stav počítadla kilometru v době
vložení záznamového listu do záznamového zařízení (na
začátku první jízdy zaznamenané na listu).
Po skončení jízdy ridic zapíše na záznamový list:


místo a datum vyjmutí záznamového listu,

stav počítadla kilometrů
v době
vyjmutí záznamového listu ze záznamového zařízení a
rozdíl stavu počítadla těchto kilometrů
(na konci poslední jízdy zaznamenané na listu).

Používání analogového tachografu –
provoz se dvěma řidiči


• Při změně
vozidla během pracovního dne zapíše řidič:
• stav počítadla v dosavadním vozidle a stav počítadla v nove přiděleném vozidle,
případně
také dobu, kdy dojde k výměně
vozidla.
V případě, že je záznam veden elektronickým kontrolním záznamovým zařízením
nebo ručním zápisem, řidič
před zahájením jízdy vyplní:

• evidenční číslo záznamu,
• obchodní jméno dopravce,
• jméno a příjmení řidičů
vozidla,
• registrační značku vozidla,
• datum a stav počítadla kilometru na počátku záznamu.
• Po skončení jízdy řidič
zapíše:
• datum a stav počítadla kilometru na konci záznamu.
• Doba řízení, bezpečnostnípřestávky a doba odpočinku se zaznamenávají pro
• každého řidiče zvlášť.

Používání analogového tachografu –
provoz se dvěma řidiči

 


Použití analogového tachografu


Po rozjetí vozidla se přístroj automaticky přepne na záznam doby řízení,

po zastavení vozidla se automaticky přepne na dobu pracovní pohotovosti.

Ostatní symboly musí řidič
nastavit ručně
(přepnout) podle činnosti, kterou
vykonává.

U tachografu konstruovaných pro dva řidiče musí řidičnastavit na přepínacím
mechanismu příslušný symbol pro 1. nebo 2. řidiče.

Řidic musí také dbát na to, aby doba zaznamenaná na záznamovém listu byla v
souladu s úředním časem státu, v němž je vozidlo registrováno.

Řidic, který vozidlo řídí, je povinen záznam o doběřízení vozidla,
bezpečnostních přestávkách a doběodpočinku mít s sebou ve vozidle po celou
dobu jeho provozu.

Dále musí mít s sebou záznamy a musí být schopen kdykoliv na žádost
kontrolora předložit záznamové listy za běžný den a předchozích 28
(kalendářních) dnu.

Použití analogového tachografu


Potvrzení pro řidiče

• Pokud řidič
z jakéhokoli důvodu
(nemoc, dovolená, volno apod.) neřídil
vozidlo v uvedeném kontrolovaném
období, vystaví mu dopravce potvrzení o
tom, že neřídil, případně
potvrzení o
výkonu jiné práce, než je řízení vozidla v
uvedeném období.
• Evropská komise pro tyto případy
vydala jednotný formulář
Potvrzení o
činnostech podle Nařízení (ES) č. 561/2006
nebo podle Evropské dohody o práci osádek
vozidel v mezinárodní silnicní dopravě
(AETR).

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF

• Vozidla pro přepravu cestujících nebo zboží,
registrovaná v některém členském státe EU, která
byla přihlášena poprvé do provozu po 1. květnu
2006, musí být povinně
vybavena digitálním
tachografem.
• U vozidel přihlášených do 30. dubna 2006
nebyla instalace digitálního tachografu
povinná,

tato vozidla mohla být přihlášena i s analogovým
tachografem.

• Pokud je však u takových vozidel nutná
výměna záznamového zařízení (např. při jeho
poruše), musí už být vybavena rovněž digitálním
tachografem.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF – montáž a
opravy



Montáž a opravy záznamového zařízení mohou provádět pouze oprávnění pracovníci
nebo schválené servisní dílny.

Přístroj je označen schvalovacím (popisovým) štítkem.

Na dobře viditelném místě
na vozidle nebo na přístroji je umístěn instalační
(montážní) štítek, který je při každé kontrole nebo jakémkoli jiném zásahu vyžadujícím
úpravu nastavení vyměněn za nový.

Na záznamovém zařízení musí být zaplombováno (zapečetěno) jakékoliv spojení, jehož
rozpojení by umožnilo provedení neidentifikovatelných změn nebo neidentifikovatelnou
ztrátu dat.

Při koupi nového vozidla nebo při instalaci nového digitálního záznamového zařízení
dodá schválená servisní dílna vozidlo s aktivovaným digitálním tachografem, který
však ještě
není plně
funkční.

Servisní dílna jej musí ještě
kalibrovat, tzn. vložit do paměti tachografu příslušné údaje a
parametry vozidla, především registrační číslo a VIN číslo vozidla.

To vše musí proběhnout do 2 týdnu od instalace tachografu nebo od přidělení
registračního čísla, podle toho, co nastane později.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF – kontrola
a cejchování


• Pravidelná kontrola a cejchování zařízení zabudovaného
ve vozidle se provádí:
po každé opravě
záznamového zařízení,
po jakékoliv změně
charakteristického součinitele vozidla,
po změně
efektivního obvodu pneumatik kol,
odchylce referenčního času o více než 20 minut nebo
při změně
registračního čísla vozidla, nejméně
však
jednou za dva roky od poslední kontroly.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF – popis a funkce

Popis a funkce digitálního tachografu

Digitální záznamové zařízení se skládá z kabelu, elektronického snímače pohybu a vlastního přístroje ve vozidle
(v kabiněřidiče). Přístroj ve vozidle zahrnuje:

• řídicí jednotku,
• paměťovou jednotku,
• řídicí hodiny,
• dvěčtecí zařízení čipových karet (řidiče a druhého řidiče),
• tiskárnu, displej, vizuální výstrahu,
• kalibrační/stahovací konektor a zařízení pro ukládání uživatelských údajů.
Zásadní rozdíl mezi analogovým a digitálním kontrolním zařízením je v používání čipových (paměťových) karet
namísto dosavadních záznamových listu.
Uživatelé záznamového zařízení(řidiči, dopravci, servisní dílny a kontrolní orgány) se v zařízení prostřednictvím
těchto čipových karet identifikují a mají podle typu nebo identity uživatele přístup k různým údajům a funkcím
tachografu, mohou je stahovat a analyzovat.
Digitální záznamové zařízení zaznamenává a ukládá příslušná data do své paměti a na čipové karty tachografu. Je
schopno uchovávat veškerá data o činnosti řidičů
a o pohybu vozidla za období posledních 12 měsíců
(365 dnu).
Zaznamenává také data vztahující se k chybám systému a pokusům narušit systém, registruje překračování nejvyšší
povolené rychlosti, údaje o kalibraci a také kdy a komu byla data zpřístupněna.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF – čipové karty


Čipové karty tachografu


Karty tachografu jsou čipové karty určené k užití se záznamovým zařízením.
• Umožňují v záznamovém zařízení identifikaci totožnosti držitele karty, převod
údajů
a jejich ukládání. Podle platných právních předpisu Evropské unie se rozlišují
čtyři druhy čipových karet:

karta řidiče umožňuje řidiči obsluhu digitálního záznamového zařízení, má
bílou barvu,

karta podniku umožňuje dopravci kontrolu a zálohování dat, má žlutou barvu,

servisní karta umožňuje servisní dílně
kontrolu a kalibraci zařízení, má
červenou barvu a platnost 1rok,

kontrolní karta umožňuje kontrolnímu orgánu přístup k digitálnímu
záznamovému zařízení a kontrolu uložených dat, má modrou barvu.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF – karta
řidiče


Karta řidiče identifikuje řidiče (jeho jméno a příjmení, datum narození, obvyklý jazyk, číslo řidičského

průkazu a místo vydání) a umožňuje ukládání údajů
o jeho činnostech.

Uchovává údaje za každý kalendářní den, kdy byla použita, a to zejména:


-datum a čas prvního použití vozidla,


-údaj počítadla ujeté vzdálenosti v této době,


-registrační číslo vozidla a stát,v němž je vozidlo registrováno,


-celkovou vzdálenost, kterou řidič
v průběhu dne ujel,


-stav řidiče v 00.00,


-jakoukoli změnu činnosti řidiče, změnu jeho stavu, vložení nebo vyjmutí karty,


-místa(stát nebo region) a časy, kde úseky denní práce začínají a končí,


-údaje o událostech (časovépřekrytí, vložení karty v průběhu jízdy, přerušení elektrického napájení,
pokus o narušení bezpečnosti systému atd.)


-údaje o závadách (chyba karty, chyba tachografu, kód chyby, datum a čas závady atd.),


-údaje o kontrolách (datum a čas, typ kontroly, dobu stahování dat apod.).

Karta řidiče uchovává údaje o činnosti řidiče nejméně
28 dnů.



DIGITÁLNÍ TACHOGRAF – podmínky
vydávání karet


• Podmínky vydávání karet řidiče stanovuje pro Českou republiku zákon
č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (§ 110a). Karta řidiče se
vydává tomu, kdo hodlá řídit vozidlo vybavené digitálním záznamovým zařízením a je
držitelem příslušného řidičského oprávnění.
Od 1. 7. 2007 vydávají paměťové karty řidiče příslušné obecnéúřady obcí s rozšířenou
působností, a to na základe žádosti řidiče.
Při podání žádosti řidič
zaplatí správní poplatek 700,-Kč, karta je vyrobena do 15 dnů.
Karta řidiče má platnost 5 let ode dne vydání. Vydává se k platnému řidičskému
průkazu (jeho číslo je uvedeno přímo na kartě).
Pokud je platnost řidičského průkazu kratší než tato doba, omezí se doba platnosti karty
řidiče na dobu platnosti řidičského průkazu.
Řidič
by si proto měl při podávání žádosti o kartu řidiče ověřit, zda jeho řidičský
průkaz nebude muset být v brzké době
vyměněn.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF – povinnost řidiče


Povinnosti řidiče vzhledem ke kartěřidiče:


Řidič
smí být držitelem pouze jedné platné karty řidiče a je oprávněn používat jen svou vlastní
osobní kartu.

Řidič
nesmí používat kartu řidiče, která je vadná nebo jejíž platnost uplynula.

Pokud je karta řidiče poškozena, nefunguje správně, je ztracena nebo ukradena, musí řidičběhem 7
dnůpodat žádost o její náhradu na obecním úřadě
s rozšířenou působnostípříslušném podle
řidičova bydliště. V případěodcizení karty musí řidič
k žádosti přiložit protokol příslušného úřadu
státu, ve kterém ke krádeži došlo. V případěztráty řidič
přiloží čestné prohlášení. Úřad vydá
novou kartu do 5 pracovních dnu.

Pokud si řidič
přeje obnovit svou kartu řidiče, podá nejpozději 15 dnůpřed uplynutím platnosti
karty žádost na příslušném obecním úřadě
s rozšířenou působností.

Při změně
pobytu v jiném členském státe EU může řidič
požádat o výměnu karty řidiče.

Řidič
odpovídá za správné fungování a používání karty řidiče a musí s kartou nakládat tak, aby
nedošlo k padělání nebo ničení zaznamenaných dat.

Řidič
je povinen na požádání kdykoli předložit kartu řidiče pověřenému kontrolnímu pracovníkovi.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF – povinnosti řidiče


Karta řidiče je osobní, za žádných okolností nesmí být během své platnosti
odejmuta nebo pozastavena.
Výjimkou jsou pouze případy, kdy kontrolní orgán zjistí, že:



karta byla padělaná,

řidič
používá cizí kartu,

karta byla získána na základě
nesprávných prohlášení nebo padělaných
dokladů.
Kartu řidiče navzájem uznávají všechny členské státy EU. Jejich příslušné
úřady mohou požadovat předložení karty řidiče na každém řidiči, na kterého se
vztahuje Nařízení č. 561/2006 a který má své obvyklé bydliště
na území
některého členského státu EU.


DIGITÁLNÍ TACHOGRAF – karta podniku


Karta podniku (někdy se užívá i označení "karta vozidla") je čipová karta tachografu vydaná orgány
členského státu EU vlastníkovi nebo držiteli vozidla.
Identifikuje podnik (jméno a adresa podniku) a umožňuje zobrazování a výtisk údajů
uložených v
záznamovém zařízení, které bylo tímto podnikem uzamčeno.
Funkce uzamčení umožňuje omezenípřístupu k údajům pouze pro daný podnik.
Karta podniku uchovává údaje o činnostech, které byly s touto kartou provedeny, např. uzamčení
tachografu ve vozidle nebo jeho odemknutí, stahování dat tachografu a stahování dat karty, dobu
stahování dat, registrační číslo vozidla a členský stát registrace vozidla.
Pro nakládání s kartou podniku platí pro držitele karty obdobné povinnosti jako pro držitele karty řidiče.
Musí být uchovávána tak, aby nedocházelo k jejímu mechanickému nebo tepelnému poškození.



Od 1. 7. 2007 vydává karty podniku místně
příslušný obecníúřad s rozšířenou působností.

Karta podniku je vydávána na 5 let. Pro jeden podnik muže být vydáno i více karet podniku.

Na stejnou fyzickou či právnickou osobu však nelze vydat zároveň
kartu podniku i kartu servisu,
tzn. držitel karty podniku nesmí vlastnit zároveň
kartu servisu.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF – karta servisu (dílny)


Karta servisu (jinak také "karta dílny") se vydává výrobci záznamového
zařízení, montážnímu podniku, výrobci vozidla nebo dílně
schválené
členským státem EU.

Karta servisu umožňuje zkoušení, kalibraci (při aktivaci, první montáži nebo
pravidelné kontrole) nebo stahování údajů
v záznamovém zařízení.

Kartu servisu vydává na základě
žádosti příslušný obecníúřad s rozšířenou
působností.

Držitel karty servisu smí vlastnit a používat pouze jednu kartu servisu na
jedno pověřené pracoviště. Zároveň
nesmí vlastnit kartu podniku (vozidla).

Karta servisu se vydává na jeden rok. Pro nakládání s kartou platí obdobné
povinnosti jako pro nakládání s kartou ridiče.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF – kontrolní karta


Kontrolní karta identifikuje kontrolní organizaci, případně
i
kontrolora, a umožňuje přístup:

• k datum uloženým v paměti tachografu nebo na kartěřidiče,
• k jejich čtení,
• tisk nebo stahování.
Kontrolní kartu vydává pověřeným orgánům Ministerstvo dopravy.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF a jeho používání


Používání digitálního tachografu

• Za správné fungování a používání jak záznamového zařízení,
tak karty řidiče odpovídá dopravce (zaměstnavatel) i řidiči.

Dopravce i řidiči musí zajistit, aby s ohledem na dobu
přepravy mohly být v případě
kontroly na požádání správně
vytištěny příslušné údaje.

Dopravce uchovává stažené údaje z karty řidiče nejméně
1
rok po jejich použití a na žádost dotyčného řidiče mu vydá
kopie stažených údajů
z jeho karty řidiče a jejich výtisky.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF a jeho používání


• Řidičpoužívá karty řidiče každý den, kdy řídí, od okamžiku, kdy převezme vozidlo.

Karta řidiče nesmí být vyjmuta před koncem denní pracovní doby, pokud není jejím vyjmutí jinak
povoleno.

Všechna zaznamenaná data na kartěřidiče jsou uchovávána 28 dnů, v záznamovém zařízení jsou
uchovávána 1 rok.

Dříve než řidič
započne jízdu, je povinen zasunout svoji kartu řidiče do slotu (otvoru) na čelní straně
přístroje.

Ten již automaticky zaznamená na kartu všechny potřebné údaje o činnosti řidiče, např. osobní údaje,
údaje o vozidle, doby řízení, čas ukončení jízdy apod.

Ostatní informace o jiné činnosti řidiče, než je řízení vozidla, se do záznamového zařízení, resp. na
kartu vkládají prostřednictvím přepínacích tlačítek na přístroji.

Řidič
musí do tachografu zaznamenat symbol země, ve které začala jeho denní pracovní doba, a
symbol země, ve které skončila.

Pokud je přístroj napojen na satelitní vyhledávací systém, tyto údaje se zadají automaticky.

Pokud řidič
kvůli vzdálení se od vozidla nemůže používat záznamové zařízení ve vozidle, musí
svou činnost zadat na kartu tlačítky pro ruční zadávání údajů.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF a jeho používání

 


Po rozjetí vozidla se přístroj automaticky přepne na záznam doby řízení,

po zastavení vozidla se automaticky přepne na dobu pracovní pohotovosti.

Ostatní symboly musí řidič
nastavit ručně
(přepnout) podle činnosti, kterou vykonává.

Digitální záznamové zařízení komunikuje prostřednictvím piktogramu a jejich
kombinací.

Jejich seznam a přesný význam řidič
najde v návodu výrobce k použití tachografu.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF – provoz se dvěma
řidiči



V provozu se dvěma řidiči musí každý z řidičů
zajistit, aby byla jeho karta vložena do
správného otvoru v tachografu (řidič1a řidič2).

Řidič
musí být kdykoliv schopen na žádost kontrolora předložit:

ručněprovedený záznam nebo výtisk pořízený v běžném dnu a v předchozích 28 dnech
(např. v případě, kdy byla karta nefunkční), záznamové listy za toto období, pokud během
tohoto období řídil vozidlo vybavené analogovým kotoučovým tachografem.

Je zakázáno padělat, potlačovat nebo ničit údaje zaznamenané na záznamovém listu,
uchovávané na záznamovém zařízení nebo na kartěřidiče nebo na výstupních sestavách
vytisknutých digitálním záznamovým zařízením.

Je zakázána rovněž každá manipulace se záznamovým zařízením, záznamovým listem
nebo kartou řidiče, kterámůže mít za následek padělání vytisknutých informací, jejich
potlačení nebo zničení.

Ve vozidle se nesmí nacházet žádný přístroj umožňující provádět takové manipulace.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF


Postup při poruše nebo závadětachografu


Pokud dojde k poruše nebo vadné činnosti tachografu, musí jej dopravce nechat
opravit schváleným pracovníkem nebo dílnou, jakmile to okolnosti dovolí.

Není-li vozidlo schopno se vrátit do firmy do jednoho týdne ode dne poruchy nebo
objevení vadné činnosti, musí být oprava provedena během cesty.

Členské státy však mohou stanovit, že vozidlo nesmí být užíváno do doby, než
bude porucha nebo vadná činnost odstraněna.

V době, kdy je záznamové zařízení neschopné provozu nebo nefunguje správně,
uvede řidič
na prozatímním listu, který připojí ke své kartěřidiče, své osobní údaje
(číslo karty řidiče nebo jméno a číslo řidičského průkazu), svůj podpis a dále všechny
údaje o různých časových úsecích činností, které tachografem nebyly zaznamenány nebo
byly zaznamenány či tištěny špatně.


DIGITÁLNÍ TACHOGRAF


Postup při poškození nebo chybě
karty



Pokud je karta řidiče poškozená, nefunguje správně
nebo ji řidič
nemá (byla ztracena nebo
ukradena), musí řidič:

na začátku jízdy vytisknout údaje o vozidle, které řídí, a na výtisk zaznamenat své jméno, číslo
své karty nebo řidičského oprávnění, svůj podpis a dále časové úseky svých dosavadních činností
(jiná práce, pracovní pohotovost, přestávka nebo odpočinek),

na konci jízdy vytisknout informace zaznamenané tachografem, na výtisk zaznamenat

dobu jiné práce, pracovní pohotovosti a odpočinku od doby, kdy vytiskl výtisk při zahájení jízdy,
pokud je tachograf nezaznamenal (jinak řečeno zapsat vše, co na výtisku chybí), uvést opět své
osobní údaje a podepsat se.

Řidič
smí bez karty řidiče pokračovat v řízení maximálně
15 kalendářních dnů, popř. déle,
pokud je to nezbytné vzhledem k návratu vozidla na jeho základnu.

Předpokladem ovšem je, že během této doby muže prokázat, že kartu nemohl předložit nebo
používat.

Poškozenou nebo nefunkční kartu řídíc do 7 dnu vrátí svému místně
příslušnému obecnímu úřadu s
rozšířenou působností a požádá o její náhradu.

V případě
odcizení karty musí řidič
k žádosti přiložit protokol příslušného úřadu státu, ve kterém ke
krádeži došlo.

V případě
ztráty karty ridic k žádosti přiloží čestné prohlášení.

Úřad vydá novou kartu do 5 pracovních dnů.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF -doklady řidiče předepsané pro
řízení a provoz vozidla



Řidič
motorového vozidla musí mít při řízení u sebe (paragraf 6 odst. 8 zákona č.
361/2000 Sb.) a při silniční kontrole předložit následující doklady:

platný řidičský průkaz (podle zákona c. 361/2000 Sb.), případně
mezinárodní
řidičský průkaz, který opravňuje k řízení motorových vozidel v zahraničí (mimo zeme
EU),

osvědčení o registraci vozidla (podle zákona c. 56/200ISb.), zahraniční řidiči (mimo
země
EU) musí mít případně
jiný doklad osvědčující evidenci vozidla,


. doklad prokazující pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem
vozidla (podle zákona č. 168/1999Sb.), popř. mezinárodní automobilovou pojišťovací
kartu (tzv. zelenou kartu) u vozidel registrovaných v zahraničí. Pokud vozidlo takto
pojištěno není, případně
skončila platnost zelené karty, musí řidič
cizozemského
vozidla (země
mimo EU, např. Chorvatsko) uzavřít tzv. hraniční pojištění na celou
dobu pobytu na území ČRa při výjezdu z území ČR se řidič
tímto potvrzením musí
prokázat. Nemá-li doklad o hraničním pojištění, nesmí opustit území státu, dokud
pojištění nedoplatí.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF -doklady řidiče předepsané pro
řízení a provoz vozidla



průkaz profesní způsobilosti řidiče (platný), pokud jde o řidiče, který je povinen účastnit se
zdokonalování odborné způsobilosti (podle zákona c. 247/2000 Sb.), povinnost školení a
přezkoušení se netýká řidiče, který provádí silniční dopravu soukromé povahy, pokud není
prováděna za úplatu. Tento řidič
nemusí být držitelem průkazu profesní způsobilosti.

doklad o zdravotní způsobilosti, pokud jde o řidiče staršího 60 let, který řídí vozidlo při
soukromé jízdě, netýká se řidiče v pracovněprávním vztahu (podle § 87 odst. 3 zákona c. 361/2000
Sb.). Řidič
starší 60 let jedoucí soukromě
musí mít doklad o zdravotní způsobilosti u sebe!
(Zdravotní prohlídky absolvuje ve veku 60, 65, 68 let a dále každé 2 roky.)

Řidič, který řídí vozidlo v pracovněprávním vztahu, musí mít platný posudek o zdravotní
způsobilosti, který však nevozí s sebou.

Podmínky:

Do věku 50 let prohlídka u lékaře jednou za 2 roky,

po dovršenívěku 50 let pak každý rok.

Dopravně
psychologické vyšetření a neurologické vyšetřenípřed zahájením činnosti,

ve věku 50 let a dále každých 5 let.).

kartu řidiče, má-li ji vystavenu (týká se řidiče vozidla povinně
vybaveného digitálním
záznamovým zařízením).

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF -doklady, které musí
být ve vozidle při jeho provozu


Dopravce je povinen zajistit, aby v každém vozidle používaném k podnikání byly při provozu tyto

doklady:


záznam o provozu vozidla -týká se tuzemské silniční dopravy osob (u vozidel povinněvybavených
tachografem je výstup z tachografu součástí záznamu o provozu vozidla),

záznam o doběřízení a bezpečnostních přestávkách (tachokotouč, digitální záznam, popř. výtisk z
tachografu) týká se tuzemské i mezinárodní dopravy. Pokud řidičjede soukromě, záznam doby řízení
provádět nemusí.

záznamy o režimu práce řidiče za uplynulé dny, a to záznamové listy z předchozích dnůa období,
v němž řidičřídil, :
• -řidičjedoucí podle Nařízení č. 561musí mít s sebou záznamové listy za běžnýden a předchozích 28
dnů),

-řidičjedoucí podle AETR musí mít u sebe záznamy za uplynulé dny probíhajícího kalendářního
týdne a poslední den týdne předcházejícího.


Nebo musí řidičmít potvrzení vystavené dopravcem, že neřídil vozidlo v uvedeném obdobívčetně
uvedenídůvodů, případněpotvrzení o výkonu jiné práce, než je řízení vozidla v tomto období. Do
vyrovnání nesrovnalostí mezi Dohodou AETR a Nařízením č.561/2006 je nutno rozlišovat dopravce a
řidiče působící v rámci EU a řidičez třetích zemí (AETR) podle počtůzáznamových listů.

DIGITÁLNÍ TACHOGRAF -doklady, které musí
být ve vozidle při jeho provozu



ručně
provedený záznam nebo výtisk pořízený v běžnémdni a28 předchozích dnů

koncesní listina (obecnědoklad o oprávnění k podnikání) -týká se řidičů
v ČRv případě
dopravy
zboží v rámci obchodních vztahu (nepředkládá se v případě
jízdy prázdného vozidla nebo přepravy
zboží v rámci podniku),

doklady o nákladu a vztahu dopravce k němu -při tuzemské dopravě
musí mít ridic nákladní list,
v mezinárodní dopravě
je to nákladní list CMR

eurolicence -týká se mezinárodní dopravy (nákladní i osobní) v rámci EU (nepředkládá se ani při
mezistátnípřepravě
v rámci podniku),

platné vstupní povolení:
-týká se mezinárodní nákladní dopravy ze/do třetích zemí (mimo EU),
-týká se mezinárodní osobní dopravy (dohoda Interbus -pro třetí země,tj. "nečlenské“ státy EU),
• osvědčení řidiče pro silničnípřepravu zboží pro cizí potřeby podle licence EU -týká se řidiče,
který provádí silničnípřepravu ve členském státě
EU a je občanem třetího státu (např. turecký
řidič
jedoucí v německém kamionu).


při přepravě
nebezpečných věcí v režimu ADR musí mít řidič
u sebe písemné pokyny pro řidiče
a splňovat další zvláštní podmínky (např. spec. školení).

Potvrzení o činnosti



Pokud řidič z jakéhokoli důvodu (nemoc, dovolená, volno apod.) neřídil
vozidlo v uvedeném kontrolovaném období, vystaví mu dopravce
potvrzení o tom, že neřídil, případně potvrzení o výkonu jiné práce,
než je řízení vozidla v uvedeném období.

Evropská komise pro tyto případy vydala jednotný formulář Potvrzení o
činnostech podle Nařízení (ES) C.561/2006 nebo podle Evropské
dohody o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR):
• Pro toto potvrzení platí:
• -Členské státy nemají povinnost požadovat toto potvrzení, požadují-li
však potvrzení pro případy v něm uvedené, musí být toto potvrzení
uznáno.
• -Není to jediný přijatelný dokument. Má-li dopravce/ řidič i další
dokumenty dokazující,že řidič v daném období neřídil, mohou být
uznány. Jednotná forma však zaručuje bezproblémové uznávaní
potvrzení ve všech státech EU.
• -Aby bylo potvrzení platné,musí být kompletně vyplněno (před jízdou)
a podepsáno jak dopravcem, tak řidičem. Potvrzení musí být vyplněno
strojově, nesmí být vypsáno ručně. Pro dopravce na OSVČplatí, že se
podepíše jako dopravce i jako řidič. Platný je pouze podepsaný originál.


-Text potvrzení nesmí být měněn.


-Potvrzení muže být vytisknuto na papír s logem dopravce a
kontaktními údaji, ale kolonky s informacemi o dopravci musí být
vyplněny také. Identifikaci dopravce lze nahradit razítkem, obsahuje-li
všechny předepsané údaje


Vzhledem k tomu, že se ve státech EU dává přednost jednotnému
formuláři potvrzení, už se nedoporučuje používání tzv. žlutých kotoučů
jako dokladu dovolené, nemoci nebo jiného důvodu pro to, že neřídil
vozidlo.

KONTROLY V DOPRAVĚ


Silniční kontrola


Při silniční kontrole se kontrolní orgán (policista nebo celník) zaměřuje na následující
body:


Příslušné doklady řidiče: včetně
osvědčení profesní způsobilosti, popřípadě
karty
řidiče tak jak jsem uvedl v předcházejícím výkladu.

Řidič
muže být kontrolován také na plnění dalších obecných povinností řidiče
motorového vozidla, zejména zda není ovlivněn alkoholem nebo jinými návykovými
látkami, je za jízdy připoután bezpečnostním pásem apod.

Vybavení vozidla doklady a povoleními pro danou přepravu: řidič
předloží ke
kontrole nejprve doklad k nákladu či k jízdě, aby doložil, zda se na uvedenou přepravu
vztahujípřímo použitelné právnípředpisy EU (Nařízení č. 561/2006, nařízení č.
3821/85) nebo dohoda AETR. To znamená, že řidič
musí doložit, zda nejede s vozidlem,
které spadá mezi výjimky, nebo v režimu jízdy nespadajícím pod Dohodu AETR nebo
Nařízení č. 561/2006 (např. při soukromé dopravě
pro vlastní potřeby).

Kontrola pracovního režimu (dodržování sociálních předpisů): kontroluje se denní
a týdenní doba řízení, bezpečnostnípřestávky a denní a týdenní doby odpočinku.
Záznamové listy musí být v době
kontroly řádně
vyplněny.

KONTROLY V DOPRAVĚ



Kontrolují se také záznamové listy z předchozích dnůa období,v němž řidič
řídil, nebo potvrzení vystavené dopravcem, že neřídil vozidlo v uvedeném období
včetněuvedenídůvodu, případné potvrzení o výkonu jiné práce, než je řízení
vozidla v tomto období, nebo údaje uložené pro stejnou dobu na kartěřidiče nebo
v paměti záznamového zařízení nebo údaje na jejich výtiscích.

Při kontrole záznamových listu u vozidel nákladní dopravy nad 3,5 tuny
největší povolené hmotnosti včetněpřívěsu nebo návěsu a u vozidel osobní
dopravy určených pro přepravu více než devíti osob včetněřidiče kontrolní orgán
záznamový list vyhodnotí a označí na zadní straněrazítkem, podpisem
kontrolního orgánu s časem a datem kontroly.

Záznamový list muže být v některých případech odejmut jako důkazní materiál
(např. při dopravní nehodě-po ukončení šetření je třeba jej předat dopravci) a lze
ho použít jako důkaz ke zjištění rychlosti jízdy vozidla (překročení maximální
stanovené rychlosti vozidla).

KONTROLY V DOPRAVĚ


V rámci kontroly dodržování pracovního režimu řidiče se kontroluje také stav a funkce záznamového
zařízení.
Řidič
musí kontrolním orgánům umožnit přístup k záznamovému zařízení , které je kontrolováno
na:



porušené plomby,

použití neschválených záznamových kotoučů
(typ tachografických kotoučů
se neshoduje s typem
tachografu,

neplatný doklad o zkoušce tachografu (povinné pravidelné ověření musí proběhnout 1x za dva roky),

nečitelné zápisy na záznamových kotoučích,

deformace záznamových jehel,

špatně
nastavený čas hodin tachografu.
Při zjištění porušení povinností dopravcem následuje oznámení na krajský dopravníúřad. Při zjištění
porušení povinností řidičem je podáno oznámení na příslušný obecníúřad s rozšířenou působností.


Vozidlo, které je vybaveno záznamovým zařízením TC (tachografem, který zaznamenává pouze
rychlost a otáčky motoru), které nevyhovuje Nařízení Rady EHS c. 3821/85 a nevztahují se na něj
výjimky, už v současné době
nevyhovuje -musí být vybaveno homologovaným EC
tachografem, a to k datu, jenž je uvedeno v tomto nařízení, tj. k datu 29. 9. 1986, neboť
po vstupu
ČR do EU mají tato nařízení v ČR přímou účinnost a nepřipouštějí výjimky.

KONTROLY V DOPRAVĚ



Označení vozidla: v silniční dopravě
je dopravce povinen označit vozidlo o nejvyšší
povolené hmotnosti (celkové hmotnosti) vyšší než 3,5 tuny, které používá k podnikání,
svým obchodním jménem.

Označení musí být umístěno na obou dveřích kabiny řidiče nebo v přední polovině
obou bočních stran karoserie; u vozidla taxislužby na obou předních dveřích.

Pokud velikost písma nápisu je vetší než 300 mm, může být nápis umístěn kdekoli na
bočních stranách karoserie.

Technický stav vozidla, možnépřetížení, správné uložení nákladu

V rámci kontroly technického stavu se především kontroluje doba, která uplynula od
poslední technické prohlídky vozidla a měření emisí.

Zejména nákladní automobily s nejvyšší povolenou hmotností nad 3,5 t mohou být dále
podrobeny kontrolnímu vážení (podle zákona č. 13/1997 Sb.) vozidla nebo soupravy a
kontrole největšípřípustné hmotnosti na nápravu.

KONTROLY V DOPRAVĚ


Vybavení vozidla pro danou přepravu podle zákona -týká se zejména
přepravy:

• nebezpečných věcí:
-ve vozidle musí být funkční hasicípřístroj a další povinná výbava podle
písemných pokynu odesílatele, na vozidle výstražné oranžové tabulky a
bezpečnostní značky.

• Dodržování podmínek pro přepravu nebezpečných věcí -týká se vozidla:
-v režimu ADR, kontroluje se kompletnost dokumentace včetně
osvědčení
řidiče o absolvování zvláštního školení ADR, stav a uložení nákladu a
dodržování dalších předepsaných podmínek pro tuto přepravu.


KONTROLY V DOPRAVĚ
-v provozovně


Při kontrole v provozovně
se kontrolní orgán kromě
bodu, které jsou kontrolovány i při
silničních kontrolách, zaměřuje na:


dodržování čtrnáctidenních omezení dob řízení,

záznamové listy, údaje z přístroje vozidla a jejich výtisky a karty řidiče,

zjištění, zda je dopravce držitelem potřebných dokladu.
Kontrola v provozovně
se provádí:


vždy při zjištění, že u řidiče byly vážně
porušeny povinnosti při dodržování sociálních
předpisu.
Za tyto vážnépřestupky se považují zejména:
-překročení maximální denní, týdenní nebo čtrnáctidenní doby řízení o 20% a více
-nedodržení minimální denní nebo týdenní doby odpočinku o 20 % a více,
-nedodržení minimální bezpečnostnípřestávky o 33 % a více,
-nenainstalován tachograf podle požadavku nařízení č. 3821/85.
-nedodrženípředpisu o používání tachografu.


Kontrola v provozovně
se provádí také při zjištění opakovaného nedodržení podmínek
pro přepravu nebezpečných věcí.


Odpovědnost dopravce



Dopravce odpovídá za porušení, kterých se dopustí jeho řidiči, a to i tehdy, pokud k tomuto
porušení došlo na území jiného členského státu nebo třetí země.

Členské státy EU však mohou zvážit jakýkoli důkaz, že dopravce nelze důvodně
považovat za
odpovědného za porušení, ke kterému došlo.

Dopravce nesmí odměňovat řidiče, jež zaměstnává nebo jejichž služeb využívá, a to ani
prémiovým zvýhodněním nebo příplatky, za ujetou vzdálenost nebo objem přepravovaného
zboží, pokud by tyto odměny mohly vést k ohrožení bezpečnosti silničního provozu nebo by
podněcovaly k porušování Nařízení č. 561/2006 (sociálnípředpisy).

Dopravce organizuje práci řidičů
tak, aby mohli dodržovat Narízení č. 561/2006 a č. 3821/85.

Dopravce je povinen své řidiče náležitě
poučit a provádět pravidelné kontroly dodržování
daných nařízení.

Pokud dopravce zjistí, že nařízení nejsou dodržována, musí tomu neprodleně
učinit přítrž a
zajistit, aby se to nemohlo opakovat, například změnou pracovní doby a dopravních cest.

Odpovědnost dopravce


Dopravce odpovídá za to, že:



ve vozidle je zabudováno záznamové zařízení, které je pravidelně
ve dvouletých intervalech
kontrolováno,
Za správné fungování a používání tachografu odpovídá jak dopravce, tak i řidič!



řidič
má ve vozidle všechny příslušné dokumenty k vozidlu i k nákladu (viz výše) a dostatek
záznamových listu,

pokud řidič
z jakéhokoli důvodu (nemoc, dovolená, volno apod.) neřídil vozidlo v kontrolovaném
období, vystaví mu dopravce před jízdou potvrzení o tom, že neřídil, případně
potvrzení o výkonu
jiné práce, než je řízení vozidla,

záznamové listy a výtisky budou uchovány v chronologickém pořadía v čitelné podobě
nejméně
1rok (na žádost řidiče mu vydá jejich kopie nebo kopie údajů
stažených z karty řidiče a jejich
výtisky),

u vozidel vybavených digitálním tachografem zajistí, aby byly ze záznamového přístroje a z karty
řidiče pravidelně
stahovány veškeré údaje tak, aby se zajistilo, že jsou staženy údaje o všech
činnostech, které dopravce provedl nebo byly pro něj provedeny; veškeré stažené údaje musí být
uchovávány nejméně
12 měsíců,


při poruše nebo vadné činnosti záznamového zařízení bude opraveno ve schválené servisní dílně,
jakmile to okolnosti dovolí; v případě
nutnosti je třeba tachograf opravit během cesty,

vozidlo je včas přistavováno k technické prohlídce a měření emisí,

vozidlo je řádně
označeno,

řidič
bude dodržovat stanovené doby řízení vozidla, bezpečnostních přestávek a doby odpočinku.

Příklady toho, co řidič
předkládápři silniční
kontrole


Příklad 1:


Řidič
vozidla nákladního automobilu výr. zn. LIAZ, náklad písek, vnitrostátní doprava,
řidič
starší 60 let. Při kontrole řidič
předkládá:

• řidičský průkaz, skupina C,
• osvědčení o registraci vozidla (OTP),

tachografický záznam doby řízení a odpočinku za den kontroly + 28 kotoučů
za předchozí
dny,

koncesní listina (neplatí pro podnikovou dopravu uvnitř
firmy),

průkaz profesní způsobilosti řidiče – platný( 5 let )

doklad prokazující pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (zelená karta)
• nákladní list (doklad o nákladu),
Řidič
nepředkládá doklad o zdravotní způsobilosti (dokladuje ji průkaz o profesní
způsobilosti).
Vozidlo musí být řádně
označeno obchodním jménem dopravce na dveřích kabiny.
Eurolicence by musela být předložena pouze u mezinárodní dopravy.


Příklady toho, co řidič
předkládápři silniční
kontrole


Příklad 2:
Řidič
nákladního automobilu výr. zn. LIAZ, náklad písek, soukromá doprava, řidič
starší 60 let, vozidlo vypůjčeno.
Při kontrole řidič
předkládá:


• řidičský průkaz, skupina C,
• osvědčení o registraci vozidla (OTP),
• doklad prokazující pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (zelená karta),
• platný doklad o zdravotní způsobilosti (nejde o pracovně
právní vztah)
• nákladní list (doklad o nákladu, prokazuje soukromou povahu nákladu)
Řidič
v tomto případě
nepředkládá:
• průkaz profesní způsobilosti řidiče,
Vozidlo nemusí být označeno obchodním jménem dopravce na dveřích kabiny,
V případě
jízdní soupravy musí být řidič
držitelem řidičského oprávněnípříslušné
skupiny (např. C + E)a musípředložit doklady včetně
dokladu o uzavření pojištění
odpovědnosti z provozu všech vozidel jízdní soupravy (zelená karta).